| Deze website wordt niet meer onderhouden. Ga naar slimzoeken.nu voor actuele informatie. |
Verhalen uit de wereldgodsdiensten
Kinderen van nu die islamitisch opgevoed worden en kinderen die van huis uit het idee ‘er is iets, maar we weten niet wat’ meekrijgen, herkennen toch dezelfde elementen in de verhalen uit ‘Woorden in de Wolken’. En ook kinderen die helemaal niks met geloof hebben, luisteren geboeid naar verhalen met goden of profeten en halen feilloos een moraal uit een verhaal. Een moraal die ik er bij het vertellen eigenlijk niet bovenop leg. Het is eerder de kracht van een goed verhaal, van een sterke plot – ze zijn in duizend jaar of meer uitgegroeid tot een duidelijke boodschap. Je hoeft de godsdienstige toepassing niet te delen, om zo’n verhaal te kunnen waarderen op je eigen manier.
De verhalenserie ‘Woorden in de wolken’ is in maart gestart in vijf groepen 7/8 op vier Amsterdamse scholen. Het idee achter deze lessen is om zowel te filosoferen over de rollen uit de verhalen, als om kleine scenes of ontmoetingen te spelen. De verhalen in dit project komen uit de vier grote wereldgodsdiensten en het Boeddhisme. De sfeer in de klassen is zeer verschillend en steeds heel serieus. De opzet sluit direct aan op onderwerpen die in deze groepen aan de orde komen: kennis maken met verschillende culturen en geloven. Hoe hebben de verhalen met elkaar te maken, wat heeft een mens nodig heeft in bepaalde situaties en voor welke keuzes kan je komen te staan. Welke rol neem je dan aan?
Prachtige korte scène (variatie op Adam en Eva) tussen twee kinderen, heel spontaan en ad-rem neergezet:
A: ‘Hier neem deze appel’
B: ‘Nee, ik wil niet’.
A: ‘OK, als je niet wil, zal ik je ook niet dwingen’ (Einde).
Woorden in de wolken is een Dramatori-serie (5 lessen van 75 minuten) van Maarten Sprenger, deels uitgevoerd in het kader van st. De Rode Loper Op School.
Het Picoboekje aan het eind van de les werkt goed. De kinderen maken een kleine tekening over hun ervaring met een rol, plus een korte tekst of uitspraak. Daar is eigenlijk iedereen goed in. Ook met weinig tekenervaring ontstaan er heldere en trefzekere beelden bij de vijf verhalen. Soms maken de groepen nog een woordwolk, rond ‘ik’ en rond ‘god’. De vijf verhalen zijn trouwens: het Paradijsverhaal (Joods), De Barmhartige Samaritaan (Christelijk), De profeet Yunus (Islamitisch), Ganesha (Hindoeïstisch) en Het Gouden Hert (Boeddhistisch).
Pico’s rond Woorden in de wolken:
^ Een van de boekjes van de Insulindeschool – gemaakt door Amina (groep 6, juf Muriel).
^ En een boekje van Safae (Insulindeschool groep 7, meester Mokthar).
^ Vier woordwolken van de Insulindeschool groep 7
.
______________________________________________________________________________________
heel goed gedaan
goed gedaan , heel mooi
goedzo!
Bedankt allemaal! Gaat ’t goed met de picoboekjes? Maarten