Linnaeusschool Groep 5 – Pijl van de tijd les 3 & 4
Van tijdlijnen in groepjes naar de grote tijdlijn in de klas.

Wat was eerder: de dino’s of de oerknal? Wanneer bestond politiek? Wat is nu? Een paar vragen die opduiken in het rangschikken van de zelf getekende tijdlijnkaartjes in groep 5 van de Linnaeusschool in Amsterdam. Nu is nu, dat is duidelijk. Helemaal rechts aan het eind. Maar horen alle raketten bij elkaar? En de geschiedenis van de bril, zitten daar nog andere kaartjes tussen? Leuk: er is een kaartje van de oprichting van de school in 1891 en er is een kaartje met de school nu. Dat is dus nu.

Het moment in ‘Pijl van de Tijd’, dat de gesprekken ’t meest over tijd gaan, is les 3. Dan overleggen de kinderen langdurig en geconcentreerd in hun groepjes over de volgorde van de kaartjes. Het samenstellen van de grote groepstijdlijn in les 4, gaat vooral over wie wat gaat ophangen. Of over hoe de paperclip door het gaatje gaat. En er kan ook nog wat opgezocht worden op internet. Dat valt niet mee, want ook bij een kinderzoekmachine als 8-12.info, moet je nog bedenken hoe je vragen stelt op internet. Waarom kan je beter geen vraag stellen op internet?? Eerst zelf een antwoord proberen te geven?? Twee woorden slim combineren? Hiervoor moet de tijd genomen kunnen worden; het is een aparte lijn, richting mediawijsheid. Pijl van de tijd gaat vooralsnog meer over het gevoel van tijd en niet over de feitencheck. Maar de vragen van de kinderen scherpen wel mijn ideeën rond een kinderinformatie-centrum.

Best vlot hangen dan ruim 100 kaartjes aan zo’n zes meter ketting. En kan de grote vergelijking van vroeger of later echt goed beginnen.


Your browser doesn’t support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Bekijk ook de foto van de tijdlijn en de hele groep in het groot …

Frankendaelschool

.
______________________________________________________________________________________

Print Friendly, PDF & Email

2 Comments

Sprenger Media Educatie / Maarten Sprenger - Wordpressdesign
Bombax Theme designed by itx