Videokunst met kleuters. Door een mooie samenloop van omstandigheden en materialen kon ik het idee om beeldend te werken met kinderen in een ‘closed tv-circuit’ eindelijk eens testen. In dit geval met als doel om zeven kleutergroepen een ruimtelijke licht- en kleurervaring op te laten doen. Closed circuit: live camera-beeld op een monitor.
Spontane verzuchting tijdens het werk: ‘Wat grappig dat we deze les hebben.”
Your browser doesn’t support JavaScript or you have disabled JavaScript.
Colorlab opstelling en materialen 11 slides
In een speellokaal werd de ruimte rond het klimrek verduisterd – zo’n vier vierkante meter. Een lichtbak en een bedlampje verlichtten de ‘zwarte doos’ van binnen. Via een waslijntje voor de lampen konden de kinderen het kleureffect bepalen, kleurfilters werden voor de lampen gehangen met houten knijpers. Iets ophangen met een wasknijper is trouwens niet eens eenvoudig; wasknijperlesje gegeven ;-). Het filterpapier was onbrandbaar restmateriaal van een filmset (dank Vincent!).
Aan de andere kant van het speellokaal stond een monitor, waarop het beeld van de binnenwaarts gerichte videocamera kon worden bekeken. Beeld dat kon worden gemanipuleerd met lenzen en andere doorzichtige materialen.
De combinatie van kijken (op de bank) en doen (zo’n vier kinderen tegelijk) werkte prima – met steeds drie kwartier werken in halve groepen. Ik heb de videorecorder expres niet laten meelopen – de ervaring stond voorop en de foto’s geven vaak genoeg informatie. In elke groep werden weer andere ontdekkingen gedaan; zie ook de diashows op netvibes.
Diashows per groep:
Colorlab op Burghtbevo Netvibes
>
Uitbreidingsopties: caleidoscopen mee of de monitor aan het eind van een grote koker zetten waarin een of meer spiegels worden gemonteerd. Vormen knippen in zwart papier wanneer er meer tijd per groep is. Ideaal zou ook zijn een dergelijke situatie gedurende een hele week beschikbaar te stellen voor onderzoek door de kinderen.