De Wereld van Bovenaf – nieuwe landen ontwerpen.
Het format:
In dit project maken de kinderen van de groepen 4, 5 of 6 kennis met ‘de wereld van bovenaf’. Op een speelse manier komen ze in aanraking met plattegronden, landkaarten, atlassen, symbolen en kaartlegenda. In vier lessen wordt een levensgrote landkaart gemaakt. Kinderen ruilen hun gewone dagelijkse kijk in voor een blik uit de lucht. Eerst individueel door het tekenen van de eigen woonomgeving, later wordt met de groep een nieuw bedacht land in kaart gebracht. Achtereenvolgens komen oriëntatie (route van huis naar school), een les over landkaarten en ideevorming, beeldend werken en een grote collage maken aan de orde. Het resultaat is een groepslandkaart van ongeveer 1,5 bij 2 meter, gemaakt met schilder- en collagetechnieken.
Voor de serie met kaartnummers #23, #24 en #25 heb ik in de groepen 4 van de Burghtschool een variatie op de eerdere aanpak gemaakt. Na een introductieles met de route van huis naar school, maakten we elke les een nieuwe versie van de grote kaart, waarbij steeds andere aspecten van samenwerken aan de orde kwamen. De resultaten, echte Joetopia’s, staan hier bij elkaar, samen met de minilandkaartjes op picoformaat. Elke leerling heeft aan het eind een eigen kopietje getekend van de landkaart in een picoboekje. Hieronder staan ze allemaal bij elkaar. Super goed gedaan allemaal!
Joetopia – Knipoog uit de ruimte – Groep 4A van Juf Lonneke
Joetopia – Knipoog uit de ruimte – Groep 4B van Juf Elsbeth
Joetopia – Knipoog uit de ruimte – Groep 4C van Juf Liesbeth
De landkaarten in het groot en andere foto’s zijn te zien op dewereldvanbovenaf.hyves.nl. Deze drie kaarten werden gemaakt in het kader van de leerlijn Beeldend, Burghtschool Amsterdam via Sep Kunsteducatie. Lees ook de eerdere berichten.
Groep 4C van juffrouw Liesbeth aan het werk.
Geofictie
Er zijn verschillende mensen die zich bezig houden met het ontwerpen van een eigen land, als hobby, maar ook professioneel. Alles in zo’n land moet kloppen en wordt goed doordacht, zoals de verhouding tussen landschap en klimaat. Ook de taal of de godsdienst, alle elementen die bij een aparte staat horen, worden door de bedenkers stap voor stap verzonnen en in beeld of tekst op een site neergezet. Er bestaat zelfs een genootschap voor geofictie. Dit soort landen ontwerpen is niet alleen op de basisschool interessant, maar juist ook in het middelbaar en hoger onderwijs. Jeroen van den Berg van ReGeo bijvoorbeeld doet aan ‘edufictie’ en is educatie-geograaf.
Meer weten over het maken van een eigen land (geofictie) – of het bedenken van nieuwe dieren die echt zouden kunnen leven? Kijk op netvibes.com/dewereldvanbovenaf#Geofictie.
Wordt vervolgd …
.
______________________________________________________________________________________