Schilder- en filmproject, juni 2012
In de afgelopen maand hebben de leerlingen van de groepen zes van de Burghtschool gewerkt aan een gezamenlijk filmproject. Elke leerling (of tweetal leerlingen) heeft een ‘verdieping’ geschilderd van een gebouw. Op de verschillende verdiepingen van het gebouw, dat soms al diep onder de grond begint, speelt zich een minigebeurtenis af van een paar seconden lang. Alle schilderijen zijn aan elkaar geschakeld en in de laatste les in één beweging gefilmd. Een verticale beweging in beeld, maar horizontaal in de klas: alsof een lift van beneden naar boven door een enorm gebouw gaat. Sommige gebeurtenissen zijn voorzien van ‘live’ achtergrond geluid.
En werd er in het vorige project ‘centraal’ gefilmd, deze keer filmden de kinderen de lift-beweging’ zelf. Met hun eigen iPod, telefoon of camera. Zo maakte iedereen zijn of haar eigen versie van het groepswerk. Klaar om mee naar huis te nemen.
De invulling van de eigen verdieping en de gebeurtenis was per kind heel verschillend. Er vinden acties onder de grond plaats: vulkaanuitbarstingen, hellevuur met duivels en molswerk. Anderen hebben een frisdrankfabriek in huis of een zwembad. Hier en daar is een klein probleempje met de buren. Natuurlijk gaat ‘de lift’ ook soms de ruimte in. Alles in een schilderachtig decor.
Het project is onderdeel van de lessen beeldende vorming voor st. Educatieve Projecten (SEP).
De generale repetities – als filmpje
Bekijk hier de generale repetities van Groep 6A van juf Merel, Groep 6B van juf Karine en Groep 6C van juf José. Daarna hebben de kinderen eigen filmpjes gemaakt.
Interactieve afdaling – foto’s
Een andere kijk op de schilderijen. In omgekeerde volgorde, van boven naar beneden zijn de decors hier te zien als aaneenschakeling van afbeeldingen, zonder ‘gebeurtenis’.
Afdaling – vanuit de Ruimte naar Begane Grond – 6A
Afdaling – van Dakterras naar Mollegang- 6B
Afdaling – van de Zon naar de Hel – 6C
Meer schilderclips op deze pagina; inloggen met de voornaam van …
.
______________________________________________________________________________________