institute of network culturesEen uitgebreid Engelstalig artikel van mijn hand over kinderinformatie, met een analyse van het Nederlandse aanbod en gebruik, is te vinden bij Society of the Query: Children’s Information – Who cares?

NL Samenvatting:

“Een participerende observatie en literatuurstudie van ‚best practices’ op het gebied van informatievaardigheden, kinderzoekmachines en online informatie voor kinderen van 8 tot 12 jaar.”

Conclusies en aanbevelingen in vijf statements.

1. Onderzoek de kwaliteit van online-informatie voor kinderen (kwalitatief en kwantitatief), nu het internet een steeds belangrijkere bron van informatie op scholen wordt.

2. Leer leraren en studenten te onderzoeken en beoordelen wat kinderen wordt aangeboden. Welke online bronnen zijn echt geschikt voor kinderen, dat wil zeggen: leesbaar en betrouwbaar?

3. Geef kinderen concrete hulpmiddelen en richtlijnen wanneer je ze vraagt iets te ‘googelen’ op school.

4. Zorg voor sterke content voor kinderen op het web. Zoeken naar bruikbare informatie kan alleen succesvol zijn als er voldoende kwaliteit aanwezig is en toegevoegd wordt.

5. Continuïteit is nodig. Teveel informatie nuttige kinderinformatie verdwijnt gewoon van het web.

De printable versie staat hier.

Een Nederlandse bewerking door Miriam Rasch van het artikel verscheen in juni 2014 in het magazine van Society of the Query (art. nr 13). Ook als pdf te downloaden.

.
______________________________________________________________________________________

Print Friendly

Sprenger Media Educatie / Maarten Sprenger - Wordpressdesign
Bombax Theme designed by itx