Deze website wordt niet meer onderhouden – alle activiteiten van Maarten Sprenger zijn te vinden op slimzoeken.nu


 

Tijdlijnen maken: geschiedenis als beeldend spel. Voor groep 4 – 8. Vier lessen van 75 min.

Alles heeft z’n plek in de tijd. Ontdekkingen, uitvindingen, oorlogen en bouwwerken. Het één kan niet zonder het ander. En de tijd loopt altijd volgens een pijl: er is steeds een ‘vroeger’ en een ‘later’.

Kinderen hebben vaak een goed inzicht in de volgorde van gebeurtenissen, zelfs zonder al te veel kennis van geschiedenis. Ieder kind heeft bovendien een eigen ‘database’ of archief van opmerkelijke gebeurtenissen. Ook bezitten kinderen het vermogen om ergens de essentie uit te halen en dit om te zetten in een krachtig beeld. Deze beelden vormen de basis voor een eigen tijdlijn.

Of het nu ridders zijn of dinosauriërs, de uitvinding van de balpen of de eerste knuffel; alles wat een kind zelf belangrijk vindt krijgt een eigen plek. “Pijl van de Tijd” sluit aan op wat een kind al weet van wereldgebeurtenissen en verbindt de kennis van de verschillende kinderen uit een groep met elkaar.

Blogpost Pijl 1. van de tijd januari 2011
Blogpost Pijl 2. van de tijd mei 2011

.
______________________________________________________________________________________

Print Friendly, PDF & Email
Sprenger Media Educatie / Maarten Sprenger - Wordpressdesign
Bombax Theme designed by itx