Deze website wordt niet meer onderhouden – alle activiteiten van Maarten Sprenger zijn te vinden op slimzoeken.nu


 

Landkaartenproject De Wereld van bovenaf
Vier tot tien lessen 60/90 minuten – Groep 4 5 6 7 8 / VO Klas 1 2 3 (VO: geofictie)
Beeldend/Aardrijkskunde/Informatievaardigheden. Offerte op aanvraag

ZZ1C987883
.

Landkaarten maken als beeldende activiteit

In dit project maken leerlingen kennis met ‘de wereld van bovenaf’. De kinderen verruilen hun gewone dagelijkse kijk voor een blik uit de lucht. Eerst individueel door het tekenen van de eigen woonomgeving. Later wordt met de groep een nieuw land bedacht en in kaart gebracht.

Op een speelse manier komen de kinderen in aanraking met plattegronden, landkaarten, atlassen, symbolen en kaartlegenda – afgestemd op leeftijd en ervaring. Dit project sluit hiermee aan op lessen aardrijkskunde en rekenen op meerdere momenten in de midden- en bovenbouw van de basisschool. Voor het voortgezet onderwijs past deze ‘geofictie’ vooral in de aardrijkskunde les, maar er zijn ook relaties met bijvoorbeeld economie te leggen.

In de eerste vier lessen wordt een groepslandkaart van zo’n 1,5 bij 2,5 meter gemaakt. Vanaf zes of meer lessen worden taalactiviteiten toegevoegd in de vorm van het maken van een reisgids  van het land. Of komt de geschiedenis tot leven.

In ‘Dwars door de Buurt’, de buurtkrant van Amsterdam-Watergraafsmeer, verscheen een paginagroot artikel met kleurrijke foto’s over het project. Zie ook de berichten over landkaarten op deze site en De Rode Loper op School (project op aanvraag – voor Amsterdam Oost).

Reacties van leerkrachten:

“De kinderen maken met dit project kennis met hun eigen woonomgeving: van bovenaf gezien. Gedurende dit project pakten sommige geïnteresseerde kinderen meer de atlas.”

“Het project sluit aan bij aardrijkskunde, plattegronden lezen, kennis maken met een legenda, creatieve vorming.” “Geschikt als startactiviteit, sluit aan bij aardrijkskunde”

“Docent Maarten Sprenger: goed, rustig, positief, stimulerend. Liet de kinderen helemaal in hun waarde en waardeerde de inbreng van ieder kind. Pedagogisch en didactisch verantwoord.”

bericht nr. 1 Van Pritvi

Dit is een verhaal van het verlorenland.
Dit land heet het verlorenland.
Er wonen weinig mensen maar niemand weet waarom.
Het heeft van alles wat men nodig heeft.
Maar het wordt bijna nooit gebruikt.

bericht nr. 2 van Aliye

Dit is mijn verhaal van Aliye Kizilay

Het verlorenland
Het verlorenland is een land dat verloren is.
Lang geleden had Rafaelde macht van het land.
Maar toen kwam Maoris en toen vochten ze en daarom heet het land het verloren land.
En naar acht jaar werd het land verlaten.
Duizende mensen hadden verdriet.
Want:Ze waren verdrietig voor hun kinderen.
5000 kinderen waren tijdens het gevecht gestorven.
De mensen hebben geen herinneringen meer ze hebben alles verloren.
Niemand kan terug naar het land.

 

Ik hoop dat je het mooi vind (ik heb er nog twee.)

Landkaartenproject – De Wereld van Bovenaf in Amsterdam op De Lidwinaschool, De Kaap, Aldoende, Linnaeusschool, De Colignyschool, De Burghtschool, Valentijnschool, Het Gouden Ei, De Kraal, De Waaier, Barbaraschool.




.
______________________________________________________________________________________

Print Friendly, PDF & Email
Sprenger Media Educatie / Maarten Sprenger - Wordpressdesign
Bombax Theme designed by itx