Deze website wordt niet meer onderhouden – alle activiteiten van Maarten Sprenger zijn te vinden op slimzoeken.nu
.
Maarten Sprenger is beeldend kunstenaar en leerkracht basisonderwijs. Deze combinatie zorgt voor een aanpak waarin de verschillende leerstijlen van kinderen tot hun recht kunnen komen. Projecten op maat zijn bespreekbaar. Maak een keus aan de hand van dit portfolio.
Kort overzicht projecten en lessenseries voor leerlingen PO/VO:
* De Wereld van bovenaf – landkaarten maken
Vier tot tien lessen 90 minuten – Groep 4 5 6 7 8 / VO Klas 1 2 3 (VO: geofictie)
Beeldend/Aardrijkskunde/Informatievaardigheden.* 3D stad: Midden & Boven Bouwkunde
Zes lessen 90 minuten – Groep 5 6 7 8
Beeldend/Techniek* Kunst & techniek – Voorwerpen analyseren en herbouwen
Drie lessen 90 minuten – Groep 7 8 / VO Klas 1 – 6
Beeldend/Filosofie/Informatievaardigheden* Picozone.nl workshops minimagazine maken
Twee tot vier lessen 90 minuten – Groep 5 6 7 8 / VO Klas 1 2 3
Beeldend/Mediawijsheid/Informatievaardigheden/21st Century Skills* Pijl van de Tijd – tijdlijnen maken
Vier lessen 90 minuten – Groep 4 5 6 7 8 / VO Klas 1 2 3
Beeldend/Geschiedenis/Filosofie/Informatievaardigheden* Creatief met de iPad – Werken met foto- en tekenapps, en werk leren opslaan/delen in de cloud. E-learning serie in ontwikkeling. Tien lessen van een uur – Groep 5 6 7 8 Beeldend/Mediawijsheid/21st Century Skills
Bel of mail voor meer informatie of een offerte: 06 51 717 840 msprenger@xs4all.nl. Alle lessen zijn inzetbaar in een leerlijn Beeldende Vorming en schaalbaar voor de verschillende leeftijden. Advies bij het opzetten van een leerlijn geef ik graag.
De workshop “Hoe bespreek en waardeer je het creatieve werk van kinderen” ofwel: anders kijken naar kinderwerk – over beeldende, filmische en tekstprojekten in de klas, gaat op aanvraag, aan de hand van een les in de klas en nabespreking met een klein team van docenten.
Toelichting
In mijn lessen beeldende vorming spreek ik de ‘verbeeldingskracht’ van kinderen op verschillende manieren aan. Zo kan een speels element in de opdracht ervoor zorgen dat een kind zonder ‘denken of begrijpen’ z’n verbeelding kan laten werken. Of zet een onverwachte uitdagende materiaalkeuze de verbeelding onnadrukkelijk in gang. Een combinatie van stoffen en hout leidt bijvoorbeeld tot bijzondere maskers.
De werkhouding tijdens de lessen is procesgericht. Hoe een kind aan het werkt gaat of wat het tijdens het maken tegenkomt, is even belangrijk als het resultaat. De nabespreking vormt een essentieel onderdeel van de les. Vaak wordt daarin duidelijk welke keuze het kind heeft gemaakt, waar de verbazing ligt en wat het leermoment was. In elke opdracht is er aandacht voor de persoonlijke beleving en ervaring van de leerling. De meeste lessen leveren ook een presentabel resultaat op en het werk wordt vaak in de klas of op de gang tentoongesteld.
Er zijn verschillende lesformats van vier tot acht lessen (van 90 min), ook voor kleuters (twee lessen van 60 min). In groep 7 en 8 is ook aandacht voor beeldanalyse.
Opdrachtgevers: o.a. St. Educatieve Projecten Amsterdam (leerlijn beeldende vorming Burghtschool Amsterdam) en St. Kunsteducatie De Rode Loper op School.
Meer informatie en beeldverslagen van de verschillende lessen via de tag: beeldend.
Offerte op aanvraag
______________________________________________________________________________________