Deze website wordt niet meer onderhouden – alle activiteiten van Maarten Sprenger zijn te vinden op slimzoeken.nu
Kijken: kijken van alle kanten, kijken terwijl je doet, tekenen is kijken, ogen open. Afkijken mag!
Denken: even niks doen, de bocht om denken, uit je box denken, alles is anders – wissel het uit.
Doen: werken met je handen, oefenen, ervaring op doen en dan: een ding! Je kunt meer dan je denkt.
Eigen leerlijn voor je school? Orienteer je hier op de mogelijke onderdelen. Veel lessen zijn geschikt om in te passen bij schoolthema’s of kunnen aansluiten op de zaakvakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Ook mediawijsheid (21st century skills) komt bij verschillende onderwerpen aan de orde. Ik ontwikkel ook een praktische leerlijn informatievaardigheden.
1. Schaduwspel – vier lessen voor groep 4-8
Voorstelling maken met bewegende silhouetten op doek.
Tags: Beeldend, Samenwerken, Projectie, Verhalen, Creatief met Taal
______________________________________________________________________________________
2. Colorlab – een les voor groep 2-8.
.
Spelen met licht en kleur. Hier met kleuters, maar ook prima geschikt voor oudere kinderen. Bekijk ook de Projectpagina
Tags: Beeldend, Licht en Kleur
______________________________________________________________________________________
3. Bovenbouwkunde (3D stad) – vier lessen voor groep 7-8
Spelen met architectuur en zelf bouwen met hout.
Zie ook de tag bouwen.
Tags: Beeldend, Techniek, Timmeren, Ambachtelijk, Ruimtelijk-Denken
______________________________________________________________________________________
4. Landkaarten maken De Wereld van Bovenaf – vier lessen voor groep 4-8.
Een zelf bedacht land. Kinderen spelen beeldend met de wereld van bovenaf: plattegronden, landkaarten en legenda’s. Sluit aan bij aardrijkskunde en rekenen. Meer informatie.
Ook in uitgebreide versie met verhalen schrijven in pico-boekjes en als taal-vorming vanuit de legenda-woorden.
Tags: Beeldend, Ruimtelijk Denken, Aardrijkskunde, Informatievaardigheden, Woordenschat, Creatief met Taal
______________________________________________________________________________________
5. Pijl van de Tijd tijdlijnen maken – vier lessen voor groep 5-8
Spelen met geschiedenis. Elk kind tekent vijf elementen voor een groepstijdlijn. Daarna filosoferen we over de plaats in de tijd – wat is eerder, wat is later? Gaandeweg de lessen wordt een tijdlijn zo breed als de klas gevuld met belangrijke momenten.
Pagina Pijl van de Tijd
Tags: Beeldend, Geschiedenis, Filosofie, Informatievaardigheden, Samenwerken
______________________________________________________________________________________
6. Vlechten met pitriet – drie lessen voor groep 6-8
Ambachtelijk project, met een techniek die kinderen snel in de vingers hebben.
Tags: Beeldend, Ambachtelijk, Techniek
______________________________________________________________________________________
7. Spelen met lettersjablonen Twee lessen groep 4-8
Tags: Beeldend, Ambachtelijk, Creatief met Taal ______________________________________________________________________________________
8. Wapenschilden – textiel (mola techniek). Vier lessen voor groep 5-8
Tags: Beeldend, Textiel, Ambachtelijk, Symbolen ______________________________________________________________________________________
9. Maskers maken van stof en hout – twee lessen groep 6-8.
Ook mogelijk als serie van acht lessen binnen compleet thema wereldculturen.
Tags: Beeldend, Textiel, Timmeren, Ambachtelijk, Wereldculturen
______________________________________________________________________________________
10. Spelen met textiel – weven en rafelen – drie lessen groep 4-7
Tags: Beeldend, Textiel, Ambachtelijk
______________________________________________________________________________________
11. Schilderclips Vier lessen voor groep 7-8
Groepswerk aan de hand van schilderijen en figuren, gefilmd met ieders eigen telefoon of camera.
Tags: Beeldend, Mediawijsheid, 21st Century Skills, Film
______________________________________________________________________________________
12. Knikkerbaan van karton. Vier lessen groepen 7-8
Tags: Beeldend, Techniek, Wedstrijdelement
______________________________________________________________________________________
13. Diverse teken- en kijkopdrachten. Losse les, groep 3-8
Tags: Beeldend, Tekenen en Schilderen, Waarneming
______________________________________________________________________________________
14. Boekjes maken, Japans binden
Tags: Beeldend, Mediawijsheid, Creatief met Taal, Techniek, Ambachtelijk
______________________________________________________________________________________
15. Picoboekjes maken op internet – vier lessen, groep 6-8
Link naar artikel over Picozone.nl
Tags: Beeldend, Mediawijsheid, 21st Century Skills, Creatief met Taal
______________________________________________________________________________________
16. Creatief met de iPad – vier tot twaalf lessen groep 6-8
.
Foto- en teken apps verkennen op de iPad.
Tags: Beeldend, Mediawijsheid, 21st Century SkillsTags: Beeldend, Mediawijsheid, 21st Century Skills, Creatief met Taal
Meer 21st century skills
______________________________________________________________________________________
17. Beschouwende lessen – losse lessen groep 6-8 (alleen in combinatie met een van de andere lessenseries)
* Nog eens kijken
* Fotodetective – trefwoorden uit foto’s halen
* Ruilspel
Tags: Beeldend, Mediawijsheid, Beeldbeschouwing (analyse)
______________________________________________________________________________________
18. Motorische tekenoefeningen – twee tot vier lessen groep 2-4
* Tekenen op muziek
* Tekenen met de ogen dicht
* Muziektekeningen maken (partituren)
Tags: Beeldend, Fijne Motoriek, Aanvankelijk en Beginnend Schrijven, Symbolen
______________________________________________________________________________________
19. Vormbegrip – twee tot vier lessen groep 3-6
* Beelddictee/vormdictee
* Rekenboektekeningen
* Rekenfoto’s op straat
Tags: Beeldend, Fijne Motoriek, Aanvankelijk en Beginnend Rekenen, Symbolen
______________________________________________________________________________________
20. Spelen met papier en karton – twee lessen groep 3-8
* Torens bouwen
* Bruggen bouwen
Tags: Beeldend, Techniek
______________________________________________________________________________________
NB
Een les duurt 90 minuten. Aanwezigheid en actieve deelname van de leerkracht is belangrijk!
Veel lessen sluiten goed aan op de reguliere (zaak)vakken in het basisonderwijs.