Deze website wordt niet meer onderhouden – alle activiteiten van Maarten Sprenger zijn te vinden op slimzoeken.nu


 

Dramatori is een actieve spelvorm met verhalen als uitgangspunt. Drama staat voor actie, en tori is Surinaams voor verhalen.

Verteller en dramatori-docent Maarten Sprenger heeft een methode ontwikkeld die uitgaat van de ervaringen van kinderen. Samen met hen werkt hij aansprekende verhalen uit in herkenbare spelsituaties. Alle kinderen krijgen een rol in het verhaal en leren naar elkaars personages te luisteren. In de dialogen wordt het voeren van gesprekken geoefend en oplossingen voor problemen worden in verschillende varianten uitgespeeld. In de lessen wordt gewerkt aan houding, woordenschat en verhaalbegrip. Het samen spelen versterkt de onderlinge band tussen de kinderen.

Er zijn zo’n dertig dramatori-verhalen in verschillende verhaalpakketten, voor verschillende leeftijden. Een pakket bevat vier tot acht lessen van een uur. Verder zijn er workshops vertellen en dramatori-trainingen voor leerkrachten. Informatie: Dramatori.nl en Dramatorifolder online.

Dramatori-lessen werden in Amsterdam gegeven op de basisscholen De Rietlanden, Insulinde, De Kraal, Botteloef, Crescendo, De Dapper, Lidwinaschool, 8e Montessori, Frankendael, De Colignyschool, WSV, Linnaeusschool, de Kraanvogel en de Kaap.

Nieuw: Kinderen van Amsterdam – drie verhalen rond Amsterdamse kinderen in de geschiedenis. De grond van Amsterdam zit vol met voorwerpen en hun verhalen. Ook schilderijen, huizen en zelfs kaartenbakken vertellen soms een spannende geschiedenis. De eerste les spelen we het verhaal “Alle dieven op de dam”, over de ‘doofstomme’ Loduik Jochimszen, een jonge bedelaar uit de 17e eeuw. De laatste les bekijken we de levens van kinderen die al jong moesten gaan werken. Tussendoor speuren we zelf op internet naar geschiedenis en archeologie voor kinderen. Dit programma is losjes gebaseerd op het boek ‘Kinderen van Amsterdam’ van Jan Paul Schutten.

Uit de evaluaties: Mocca-Amsterdam
– en andere evaluaties van dramatorilessen in de afgelopen jaren:

Erg leuk om improvisatietalent van sommige kinderen te zien (ook de minder mondige kinderen kwamen los). De kinderen durven nu veel meer andere rollen in te nemen (bijv: nu ook tijdens de Luisteren/Spreken-lessen, onderdeel van ons Taalprogramma). Dit project is waardevol, omdat het een bijdrage levert aan de creatieve ontwikkeling van de kinderen. Als groepsleerkracht ben je toch veel meer bezig met overdracht van lesstof (schoolse vakken). Drama/toneel zou ook een onderdeel moeten worden van ons lesprogramma. Diverse leuke werkvormen gezien. De wijze van nabespreken met de kinderen was leuk. (Positieve bijdrage van de kinderen en elkaar in eigen waarde laten). Zeer tevreden, een echte Toriman! – Leerkracht Dapperschool

Isa
Leuk om te doen, om de verhalen na te spelen.

Bas
Ik vind dat ie goed vertelde. Heel uitgebreid dat ik het goed snapte.
Als ik het goed snap kan ik het ook goed naspelen.

Kaja
Ik vond de verhalen spannend. Dan ging ik voorover zitten op m’n stoel.

Maud
Meester Maarten zei verhalen op toon! Zoals Reinaerd de Vos en Tijl en nassie of zoiets.
Hij vroeg ook veel: ‘weet je wat er toen gebeurde?…’
Ik vind het leuk als hij nog eens komt.

Nickey
Leuk. Ik luisterde vooral naar de verhalen en dat je spelers mocht spelen die je zelf wou.

Jessenia
Hij vroeg ook welke speler je wilde zijn. Ik zou willen dat ie vaker komt.

Sabrina
Dank je wel dat u ons les gaf, ik heb er veel van geleerd.

Lees ook de reacties op Woorden in de Wolken (groep 7/8)

foto’s: Fow Pyng Hu

Print Friendly, PDF & Email
Sprenger Media Educatie / Maarten Sprenger - Wordpressdesign
Bombax Theme designed by itx